De fietsaccu

De aanschaf van een nieuwe fietsaccu is niet iets waar u zich dagelijks mee bezig houdt. Fijn om te weten dus hoe een fietsaccu in elkaar zit en waar op te letten.

De accu van de elektrische fiets

De fietsfabrikant zet de accu op de elektrische fiets. Zij bepalen op welke plek deze komt: bijvoorbeeld achterop of op het frame. Dit bepaalt ook de maat van de accu. Vervolgens maakt de fabrikant een keuze voor de accucellen en hoe de elektronica in elkaar wordt gezet. Een fietsaccu bestaat dus uit een behuizing, de accu of batterij (inclusief accucellen) en elektronica.

De ontwikkeling van accucellen is continue in beweging. In vier jaar tijd – de tijd dat een accu op dit moment ongeveer meegaat – is er veel veranderd! Accucellen zijn kleiner en krachtiger geworden. Dit betekent dat er dus meer in de huidige behuizing kunnen. Dit, samen met het feit dat ze veel krachtiger zijn geworden, betekent dus een krachtigere accu!

E-bike of elektrische fiets

Deze zijn gewoon hetzelfde. Alleen twee verschillende benamingen.

Accucellen en elektronica

De accu en de elektronica samen bepalen hoe ‘goed’ de accu is. Heel kort door de bocht gezegd: hoe ver kunt u erop fietsen. Uiteraard is dit ook weer van verschillende factoren afhankelijk. Hoe meer u van een accu verwacht, hoe hoger het prijskaartje vaak zal zijn. Wat we bij fietsaccu revisie doen, is de behuizing behouden maar de inhoud aanpassen. De accucellen vervangen we altijd. Afhankelijk van het merk passen we de elektronica ook aan.

Ampère uur (Ah), Volt (V) en Watt uur (Wh)

De ‘makkelijkste’ manier om accu’s met elkaar te vergelijken is door te kijken naar de hoeveelheid energie die de accu kan leveren in Watt uur (Wh). Hoe hoger het aantal Watt uur, hoe hoger de actieradius van uw fiets. Wattuur is gelijk aan de Ampère uur  x Volt. Het aantal Ampère uur wordt bepaald door de accucellen, het aantal Volt door de motor.

De actieradius van een elektrische fiets

Er zijn drie onderdelen die veel invloed hebben op de actieradius van uw fiets: de energie in de accu (Ah), de spanning (V) én uw gebruik. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoeveelheid ondersteuning die u vraagt, de snelheid, het gewicht van de bagage, tegenwind en of de banden zijn opgepompt. Maar ook het landschap heeft veel invloed. Rijdt u in de stad dan zult u vaker remmen en optrekken en ook heuvel op zorgt ervoor dat de actieradius afneemt. Hoe hoger de actieradius van uw fiets, hoe verder u ermee kunt fietsen.

Ook de accutechnologie heeft veel invloed op de actieradius. Zo is een siliconen accu lang niet zo krachtig. Voor de actieradius betekent dit dat een lithium-ion accu per lading een stuk langere afstand mogelijk maakt. Daarnaast reageert een accu op het weer. Bij een hogere temperatuur (boven 0 graden) zal een accu langer meegaan dan onder het vriespunt.

Levensduur

De levensduur van een accu is voor een consument erg lastig te bepalen. Er zijn verschillende redenen waarom uw accu minder lang meegaat dan verwacht en steeds eerder en sneller leeg is. Zogezegd ‘kapot is’. Dat kan aan het opladen zelf liggen (te ver of snel opladen of opladen bij te hoge temperatuur) maar ook het gebruik kan slijtage van de accu versnellen. Denk hierbij aan het te ver ontladen of te zwaar belasten (teveel stroom trekken). Bij een deel van de fietsen is er een grote verbetering te behalen door de elektronica aan te passen. Deze zorgt er dan voor dat de accu nooit te ver ontladen of te zwaar belast wordt en de accu langer mee laat gaan. Waar u op kunt letten, is dat uw fietsaccu een hogere capaciteit heeft (Ah) dan u eigenlijk nodig heeft, waarmee de kans verkleint dat u hem volledig leeg rijdt. En maakt u langere tijd geen gebruik van uw elektrische fiets en heeft u een lithium accu? Zet uw fiets dan weg met een halfvolle accu. Zo voorkomt u dat de levensduur enorm zal inzakken.